Pieśni żydowskie z Podlasia. Koncert Karoliny Cichej

Karolina Cicha. Fot. Michał Heller, karolinacicha.eu

Karolina Cicha jest wokalistką, kompozytorką i multiinstrumentalistką zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski.

24 sierpnia 2022 (środa), godz. 19.00

MIEJSCE
scena plenerowa przed Teatrem Miejskim im. Stefana Jaracza, Otwock, ul. Armii Krajowej 4

ORGANIZACJA KONCERTU
Miasto Otwock

WSPÓŁPRACA
Europejski Instytut Kultury Fundacja

ORGANIZATORZY OBCHODÓW 80-LECIA ZAGŁADY OTWOCKICH ŻYDÓW
Społeczny Komitet Pamięci Żydów Otwockich i Karczewskich
Towarzystwo Przyjaciół Otwocka

Otwocki koncert oparty będzie na tekstach żydowskich poetów z północno-wschodniej Polski, a także na pieśniach, które towarzyszyły społeczności żydowskiej podczas uroczystości sakralnych. Usłyszymy więc wszystkie języki kultury Żydów aszkenazyjskich: jidysz, hebrajski oraz esperanto – język stworzony przez, pochodzącego z Białegostoku, Ludwika Zamenhofa.

Karolina Cicha w swoim koncercie rozwija wątek kultury żydowskiej obecny na jej kilku płytach: „Jidyszland” (gromadzącej kompozycje do poezji żydowskiej pochodzącej z tego regionu); „Wieloma językami” (z pieśniami mniejszości narodowych województwa podlaskiego); „Jeden – wiele” (płyty wprowadzającej w sakralny pejzaż tej wielokulturowej krainy) oraz na płycie „Tany”, która miała nominację do „Fryderyka” w kategorii Muzyka Świata.

Na koncert składają się utwory do tekstów żydowskich poetów pochodzących z Podlaskiego: Chaima Siemiatyckiego, Rabina Elizera Szulmana, Liby Bursztejn z Tykocina, czy Morrisa Rosenfelda z okolic Sejn. Słyszymy też tekst Rivki Tiktiner, XVI-wiecznej uczonej mającej korzenie w tych stronach, zapisaną w archaicznym jidysz.

Jest też miejsce na pieśni będące świadectwami miejsc – jak „Bialystok main heim”, a także na pieśni sakralne w języku jidysz „Sznirele perele” oraz szabasowe pieśni po hebrajsku, takie jak „Jedid nefesz”. Usłyszymy też pieśni polskie zapożyczone z kultury żydowskiej, takie jak katolicka pieśń komunijna „Idzie mój Pan”, z melodią pożyczoną z chasydzkiego nigunu, czy „Polka Żydówka” – tradycyjna pieśń polska grana na żydowską nutę.